Varför är det nödvändigt att ha ett CRM-system egentligen? För något år sedan frågade vi på CRM-Konsulterna en av våra potentiella kunder hur många affärer de hade på gång. Svaret vi fick var 7. Sedan bad vi samma person att verkligen tänka till och registrera alla möjliga affärer i ett CRM-system. Det visade sig att de hade 43 potentiella affärer.

Fördelen med ett CRM-system är att systemet hjälper till med detta. Risken att affärer och offerter försvinner mellan stolarna minimeras och det underlättar det vardagliga arbetet, både för dina säljare och dig som säljchef.

Att följa upp alla offerter

Det kan vara ett problem för dina säljare och ett frustrationsmoment för dig som säljchef. Vad hände till exempel med de offerter som ni skickade? Ett säljstöd hjälper till med exakt detta. Att samla all information om kunder och potentiella kunder på ett ställe, inklusive både offerten och information om när den skickades.

Ju fler leads och kunder varje enskild säljare jobbar med, desto viktigare blir det att ha ett strukturerat sätt att hantera detta på. Ytterligare en fördel med att använda ett CRM-system är att det går att automatisera. Där är påminnelser att följa upp offerten efter ett specifikt tidsintervall ett bra bra exempel.

Se vilka kunder dina kollegor bearbetar

Att höra av sig till en potentiell kund för att sedan få svaret att de redan har pratat med din kollega är amatörmässigt. Det leder också till irritation från kundens sida. På samma sätt som varje enskild säljare får en bättre överblick över sina egna affärer kan användning av CRM-system också hjälpa till med att undvika just detta.

Tänk vad smidigt det vore att kunna göra en sökning efter en person i ett CRM-system innan man ringer. Eller att kunna få upp en dublettvarning om dina säljare skapar upp leads eller kunder som ni redan har i ert system.

Det går även att utnyttja denna potential till cross-selling mellan avdelningar om en säljare kan se att kunden redan finns på den andra avdelningen.

Tillgång överallt

Det bästa av allt är att allt detta går att göra oavsett vart man befinner sig. Oavsett om det är från kontoret, på väg till kunden eller hemma i soffan. Ibland kommer situationer på jobbet när man har mycket att göra och kanske är stressad. Då är det en klar fördel om möjligheten finns att boka möten, skicka e-post, skapa påminnelser och se över avtal och offerter oavsett vart man befinner sig.

Sammanfattning av användning av CRM

Användning av CRM-system är ett bra sätt att effektivisera och strukturera arbetet för dina säljare, bland annat på följande sätt:

  • Följ upp fler offerter
  • Möjlighet att automatisera
  • Se vad dina kollegor säljer emot och gör inte misstaget att kontakta samma kund
  • Möjligheter att utnyttja den potential som mobiliteten erbjuder

 

Är du intresserad av att läsa mer om hur du kan effektivisera ditt säljteams försäljning? Kolla då på filmen ”Tips på digital transformation och smartare försäljning”