En bra utgångspunkt när man implementerar Dynamics 365 är att börja enkelt. Att lära sig att gå innan man kan springa. En av de vanligaste fallgroparna jag själv stöter på i samband med implementation av ett CRM-system  är att kunden vill ha allt och därför blir CRM-systemet mer komplext än vad det behöver vara. Utgångspunkten brukar därför vara att börja enkelt och sedan bygga på sitt CRM-system utifrån de behov som dyker upp när användarna aktivt använder systemet.

Men det finns väldigt bra funktionalitet tillgänglig i Dynamics 365 som troligtvis redan ingår i er licensiering. Så när tiden är rätt och ni har lärt er att gå kan dessa tillägg vara guld värda!

Relationship Assistant i Dynamics 365

Lika självklart som det låter hjälper ”Relationship Assistant” till med att hantera kundrelationer. Relationship Assistant uppdateras i realtid och analyserar dina relationer och aktiviteter i Dynamics 365. Tillägget är fullt konfigurerbart och går att skräddarsy utifrån just era behov och genererar ”åtgärdskort” som påminner användarna om viktiga saker. Du och dina säljare kan bland annat få hjälp med:

  • Påminnelser om kommande aktiviteter så som möten och uppgifter
  • Att vårda relationer med era kunder, exempelvis påminnelser om att ni inte har haft kontakt med en kund på länge
  • Att följa upp offerter och stänga affärer i tid

Voice of the Customer (VoC)

VoC är ett tillägg för att skapa kundundersökningar. Från ett CRM perspektiv är det A och O att veta om sina kunder är nöjda! En stor fördel är att VoC går att kombinera med övrig funktionalitet i Dynamics 365, exempelvis kundservice och sälj/marknad.

Från ett kundserviceperspektiv är det viktigt att era kunder tycker att ni löser deras problem på ett bra sätt. Ett vanligt scenario är att skicka ett mail till kunden när ett ärende har blivit löst. Varför inte ha med en länk till en kundundersökning i det mailet för att få reda på vad era kunder faktiskt tycker?

Från ett sälj- och marknadsperspektiv går det att använda kundundersökningar på ett liknande sätt. Har ni exempelvis flera kunder inom samma bransch är det en perfekt möjlighet att på ett enkelt sätt få information om era för- och nackdelar som företag inom den branschen.

Social Engagement

Att sociala medier är viktigt har nog ingen missat. Microsoft Social Engagement i Dynamics 365 används för att analysera data från sociala medier för att hitta nya trender och att se vad människor säger om er som företag. Oavsett om det är positiva eller negativa kommentarer så ger det er möjlighet att agera i realtid. Microsoft Social Engagement är en egen produkt men går att integrera med Dynamics 365 inifrån applikationen.

Sammanfattning

Det absolut viktigaste vid en CRM implementation är att systemet är uppbyggt för att användas. Därför bör man alltid fokusera på att göra Dynamics 365 enkelt och användarvänligt för just er organisation. När ni har kommit igång i Dynamics 365 kan ni öka kundnyttan med 3 glänsande guldkorn; Relationship Assistant, Voice of the Customer och Social Engagement.

 

För att få veta mer om bra funktionalitet i Dynamics 365 erbjuder vi en kostnadsfri konsultation där vi tillsammans sätter oss ner och diskuterar vad ni i er organisation har för behov.