I denna artikel resonerar jag kring utveckling. Jag tycker t ex att utvecklingen går långsamt (så ta det lugnt). Vidare så finns det i huvudsak fyra former av utveckling men bara en av dessa fyra är oförutsägbar och därför ett större hot. Denna här oförutsägbara utveckling handlar om innovation och nytänkande.

Så hur hanterar man utvecklingen? Läs gärna följande betraktelser för lite hjälp på vägen.

Utvecklingen går långsamt

Tittar vi 50 år tillbaka i tiden, tycker vi idag att utvecklingen gick väldigt långsamt då. Eftersom utvecklingen går fortare och fortare, kommer man om 50 år, det vill säga år 2067, tycka att utvecklingen 2017 inte bara gick långsamt utan till och med väldigt långsamt. Utvecklingen kommer med andra ord aldrig att gå så långsamt som nu. Det jag försöker säga med detta är – överdramatisera inte (!), och ja, utvecklingen går framåt men det är hanterbart, och faktiskt riktigt kul.

Fyra former av utveckling och hur de påverkar dig

Det finns i huvudsak fyra former av utveckling, tre som är hanterbara och en som är oförutsägbar och därför ett större hot. De fyra är:

  1. Effektivitet vad gäller produktion, lagerhållning, logistik, frakt och så vidare.
  2. Det effektiva kontoret: Hur man får personalen att bli mer effektivt och att ge dem förutsättningarna för ett ännu bättre arbete och samarbete. Här är till exempel Microsoft långt framme med både Office 365 och Dynamics 365, programvaror för exempelvis CRM, dokumenthantering, teams och kommunikation som effektiviserar och förbättrar det dagliga arbetet/samarbetet.
  3. Marknadsföring/försäljning: Främst internetmarkandsföring via cookies, inbound marketing, sociala medier och CRM (igen)
  4. Innovation/nytänkande: Att utifrån kundinsikt och kundkontakt förstå kunden och deras grundläggande behov och ta detta vidare i form av nya produkter/tjänster.

För både 1:an, 2:an och 3:an är det extremt viktigt att hänga med i utvecklingen men utmaningarna är hanterbara. Med hanterbar menar jag att även om företaget inte arbetar optimalt idag så vet man att det finns kunskap, mallar och ”best practice” att utgå ifrån.

Den 4:e sortens utveckling: Innovation och Nytänkande

Den 4:e sortens utveckling, innovation och nytänkande, är den utveckling som är mest oförutsägbar och därför också det största hotet mot företaget. Här kan man satsa hur mycket resurser som helst på utveckling utan att för den skull säkerställa en trygg framtid. Här är några exempel:

  1. DVD och TV-branschen satsade tidigare på tekniken Blue ray för den fantastiska bildkvalitén och tittarupplevelsen. I efterhand kan vi konstatera att det var få som tyckte att detta var viktigt. Istället för kvalitet är det kvantitet och lättillgänglighet som tittarna vill ha (läs Netflix och HBO och ViaPlay). Vi ser delvis samma mönster inom musikbranschen. Här har kvalitet ersatts av Spotify, det vill säga kvantitet, dåligt ljud och ett par hörlurar.
  2. Gillette, som är världsledande inom rakhyvlar, investerar enorma summor på att ta fram nyheter som Proglide, Flexball, finare och fler rakblad osv. På bara ett år förlorade de i USA en relativt stor andel av sin marknadsandel till ”Dollar Shave Club”, det vill säga Gillettes absoluta motsats. Vill du se något roligt(?), se då Dollar Shave Clubs grymma reklamfilm som brädade marknaden https://www.youtube.com/watch?v=ZUG9qYTJMsI
  3. TV-spelbranschen investerar miljarder i utveckling på att få spelen så naturtrogna som möjligt. Samtidigt blir Minecraft över en natt (eller i alla fall några månader) ett av världens mest populära spel. Med andra ord så måste det vara något annat än naturtroget som är prio 1 för konsumenten.

I alla dessa tre fall är det något annat än det man trott som tillfredsställer konsumentens behov. Helt nya idéer/produkter/tjänster dyker upp som visar sig vara helt rätt och därmed tar över hela eller delar av marknaden. Ingenting är omöjligt längre! Som exempel så skulle IKEA faktiskt kunna försvinna på bara ett par år om någon annan kommer på en ännu bättre affärsidé, till exempel ”här kan du köpa nästan alla världens möbler, uppleva dem via 3D-glasögon, garanterad kvalité via rekommendationer, de tillverkas och levereras vid beställning. Utan lagerhållning och butiker blir priset också lägst på marknaden”.

Kravet på ständig innovation/nytänkande, och att alltid träffa rätt, gör tillvaron väldigt osäker för dagens företag. Detta visar sig bland annat i att företagen i Fortune 500 (lista över de 500 största företagen i världen) byts ut i en allt snabbare takt. Företagen kan med andra ord satsa hur mycket resurser som helst på utveckling utan att för den skull kunna garantera en trygg framtid. Innovation och nytänkande är därför den riktigt stora utmaningen.

Låt kunderna styra företaget

Att vara innovativt och nytänkande handlar om att låta kunderna styra företaget, bland annat via kundinsikt och omvärldsbevakning via scenarier. Viktigt är att lyssna, fråga och förstå vad konsumenten egentligen söker och detta gäller oavsett om det är B2C eller B2B. Här har också säljarna ett stort ansvar eftersom de arbetar nära kunderna och därför har tillgång till förstahandsinformation kring hur marknaden förändras. När säljarna förlorar offerter är det till exempel viktigt att de alltid tar reda på varför för att på så vis upptäcka när nya produkter/tjänster/arbetssätt dyker upp inom branschen. Vidare så är ett CRM-system är ett sätt att komma ännu närmare sina kunder, titta gärna på denna casefilm för att se hur CRM kan användas.

Sist men inte minst vill jag fråga: Följer ditt företag med i utvecklingen?