Bedragare eller Rådgivare

Att vara en CRM-Konsult, vad betyder det egentligen? Först och främst ska man nog fundera lite på begreppet konsult. Det är ju ett vackert ord för rådgivare även om vissa personer numera verkar tro att det betyder ”bedragare”. Gliringar som vi i branschen tyvärr måste ta ibland, därför att våra kollegor har missat det som vi uppfattar som det mest grundläggande, att sätta sin kunds intressen i centrum. När en kund gång på gång märker att vi som konsulter och rådgivare sätter deras intressen framför våra egna, kommer lojaliteten mellan oss att växa, och vår roll som konsult hos kunden att växa. Ett gediget arbete på detta sätt kan över tid leda till att man når det som kallas ”trusted advisor”.

Vi hoppar högt, surfar och håller oss i framkant

Som CRM-Konsult så är vi experter på Dynamics 365. Det innebär att vi måste lägga ribban riktigt högt och hoppa över den. Igen och Igen. Samtidigt som den hela tiden stiger allt högre. Detta eftersom vår bransch stadigt öka i komplexitet och systemet och ekosystemet vi arbetar med blir mer och mer omfattande. Vid varje ny release Microsoft har gjort den senaste 5 åren, har de alltid sagt ”Detta är den i särklass största release av features vi gjort någonsin” – varje gång, varje release. Så vi som CRM-Konsulter kan inte luta oss tillbaks och gilla status quo utan måste älska att surfa på vågens kam och hela tiden hänga med i denna extrema förändringstakt. Vi på CRM-Konsulterna, vi som utbildar andra expert, vi som bloggar om hur systemet fungerar i de mest avlägsna skrymslena vet att vi måste ligga i framkant för våra kunder. Det är vi på CRM-Konsulterna som är Experternas lärare, experternas experter.

Perspektiv och insikt

En bra CRM-Konsult hjälper kunden att se sådant som är svårt för kunden själv att se. En av två aspekter som är relevanta att ta upp här är att se saker ur kundens kunds perspektiv, och inte bara kundens perspektiv. Detta kan leda till helt nya insikter hur företaget borde arbeta med sina kundrelationer.

Den andra aspekten som vi behöver hjälpa våra kunder mycket med är digitalisering eller digital transformering. En bra CRM-Konsult hjälper våra kunder till insikten att digitalisering inte handlar om att ta en gammal pappersdriven process och byta ut pappret mot ett CRM-system. Det handlar om att tänka om, designa om, utmana sina processer så att de i grunden blir digitala.

Erfarenhet kommer med åren

Erfarna CRM-Konsulter är inte 22 år. De är oftast 40. 40 år med 2 eller 4 barn. Eller inga barn. Men har levt ett tag. Vi vill att en bra CRM-Konsult ska fortsätta vara en bra CRM-Konsult i 10 år, 15 år kanske i 20 eller 25 år till. Varför inte fortsätta efter 65 i den takt man har lust. Konsultyrket passar ju perfekt för det. I alla fall som vi ser det.

Jobb och familj i balans

Vi vill att våra CRM-Konsulter ska leva, och inte bara leva för att jobba. Leva med familjen och vännerna, leva frysandes på sidan av en fotbollsplan när knatten springer åt fel hål med bollen, leva för att strosa runt med en glass på Fjällgatan, leva för att åka till fjällen på semester. Vi tror att en CRM-Konsult som har harmoni och balans mellan sitt jobb, sitt privatliv och sin hälsa kommer att prestera mycket bättre på jobbet.

Vi är ju mer på jobbet än hemma och hos oss är vi en jobbfamilj som bryr oss!

 

 

Kontakta mig, jag vill veta mer.