För att få spara information krävs nu ett aktivt medgivande

Alla som skickar ut Nyhetsbrev, medlemsbrev, kundklubbsinformation etc. behöver medgivande, sk. Opt-in. Hur ska ni som företag fråga era kunder, medlemmar och potentiella kunder om lov samtidigt som ni inte vill förlora dem för att de inte svarar på er förfrågan. Jag har några råd på vägen som ni bör tänka på.

 

  1. Se till att e-posten tydligt förklarar vad som efterfrågas. Var medveten om att många inte är medvetna om vad GDPR är. Att bara ange GDPR i ämnesraden kan vara förvirrande och minska öppningsfrekvensen på ditt utskick.
  1. Se till att samtycket som samlas in är GDPR-kompatibelt. Det innebär inga förmarkerade rutor för att tacka ja till utskick. Det vill säga att personen i fråga själv, aktivt, väljer att tacka ja.
  1. Har ni flera olika utskick, se då till att man även kan välja att ta emot viss typ av information och välja bort annan. På så vis kan du behålla fler kontakter då det inte bara är en ja eller nej-fråga som gäller alla utskick.
  1. Har du ett marketing automation-verktyg kopplat till ditt CRM, till exempel ClickDimensions, så kan du skapa automatiska flöden som påminner de personer som inte svarat på ditt första utskick. Sätt upp ett flöde med vad som händer vid olika typer av svar, eller inget svar.
  1. Glöm inte att ange vilka villkor som gäller för de som i fortsättningen registrerar sig för att få nyhetsbrev av er, medlemskap, kundklubb mm. Och att de i samband med godkännande av dessa även godkänner att ni sparar deras uppgifter.

 

Nu när alla som vill vara kvar givit sitt medgivande, och de som svarat Nej eller inte svarat alls efter påminnelser tas bort, så har ni nu en uppdaterad och förmodligen betydligt mer aktiv grupp att kommunicera till framöver.

Vill du läsa mer om vad vi skrivit kring GDPR:
http://crmpaketet.se/gdpr-och-vikten-av-att-spara-ratt-data/

http://crmpaketet.se/gdpr-och-kundsupport/

http://crmpaketet.se/gdpr-itil-sant/

http://crmpaketet.se/forbered-ert-crm-system-for-gdpr-nagra-handfasta-tips/

 

Kontakta oss så berättar vi gärna mer>>