Min erfarenhet av CRM-projekt säger att de flesta företag och organisationer har stött på samma utmaning, att få medarbetarna på säljavdelningen att verkligen använda systemet. Att du som säljchef ser till att ert CRM-system är användarvänligt är således väldigt viktigt.

Jukka Niiranen, som är Microsoft Business Solutions MVP, höll en föreläsning på mässan ExtremeCRM i Warszawa 2016. Där definierade han användarupplevelse så här:

”Hur användaren är kapabel att åstadkomma det resultat han/hon personligen vill få från systemet, samtidigt som mängden problem och irritation som användaren måste utstå minimeras”

Du kan lägga ner hur mycket tid och pengar som helst på ett stort och skräddarsytt system. Det kan innehålla perfekta integrationer till era andra system. Det kommer dock att vara bortkastat om ingen använder systemet. Här listar jag fem tecken hur du känner igen att ditt valda CRM-system är användarvänligt.

 

1. Navigering

Mycket är vunnet om säljaren har sin information lättillgänglig. Därför ska endast det som är relevant för dennes arbete visas, vilket tar bort onödiga störningsmoment. Som användare kan säljaren på ett snabbt sätt lära sig var allting finns. Detta tack vare den nerskalade designen. Med lätthet navigerar hen mellan de olika funktionaliteterna och får enkelt fram den data som är efterfrågad. Det är en stor fördel om allting är samlat på så få ställen som möjligt. Det leder till färre klick, vilket uppskattas av samtliga.

2. Tydliga formulär och diagram

”Less is more” gäller för CRM i allmänhet och för formulär och diagram i synnerhet. Fälten med data i ett formulär är noga övervägda. De är relevanta och bidrar till att försäljningen struktureras upp. Endast relevanta fält ger en enklare överblick över formulär och gör att information hittas snabbare. Diagrammen visar tydligt vad för data de presenterar. När säljaren loggar in i systemet får hen direkt en uppdatering med diagram och listor på viktiga poster. Det kan vara allt från listor på kunder till sin säljpipe i ett tydligt diagram. Information som behövs dagligen ska hittas direkt.

3. Enkel sökfunktion

Säljaren kan direkt söka efter en post. Oavsett om det är en kontakt, en affärsmöjlighet eller någon annan viktig information så visas alla poster kopplade till sökningen. Sökfunktionen är dessutom tillgänglig med ett klick oavsett var i CRM-systemet hen befinner sig.

4. Enkelt att addera poster

På samma sätt som säljaren söker efter befintliga poster kan hen också lägga till poster. Säljaren har kanske fått ett visitkort på en mässa och vill lägga in det som ett lead. En ny kontakt har börjat arbeta hos en befintlig kund. I ett bra CRM-system med god användarvänlighet kan all viktig data läggas till på ett smidigt sätt. Givetvis hittas den funktionalitet med ett enda klick oavsett var i systemet säljaren arbetar.

5. Mobilitet

Idag sitter inte alla säljare vid en dator på kontoret hela dagen. Ett bra CRM-system tillåter säljaren att, oavsett var den är och vilken plattform den arbetar på, att alltid ha sitt CRM lättillgängligt. Surfplatta eller smartphone är minst lika väl fungerande alternativ idag. Säljaren kan direkt ute på språng lägga in data om det senaste säljmötet.

 

Sammanfattning

Den största utmaningen bland företag som använder CRM-system idag är att få säljarna att faktiskt nyttja det. Används inte CRM-systemet tappas hela syftet. Användarupplevelsen och användarvänligheten är nyckeln dit. Tecken på att ett CRM-system är användarvänligt är att det är lätt att navigera i och innehåller tydlig och lättillgänglig information. Funktioner för sökning och addering av poster är enkelt att nå oavsett var i systemet försäljaren är. Avslutningsvis ska en säljare kunna använda sitt CRM-system oavsett var hen befinner sig.

 

Känner du som säljchef att dessa fem punkter är viktiga för att uppnå den fulla kraften i ett säljstöd? Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation där vi pratar om era utmaningar och hur vi kan lösa dessa.