I tre olika bloggartiklar går jag igenom de viktigaste 10 frågor att ställa vid val av CRM-system.

Det här är den tredje och sista bloggartikeln i denna serie och jag går här igenom fråga 8 till 10, det vill säga, de sista tre frågorna.

Fråga 8: Är CRM-systemet enkelt att integrera med Sharepoint, OneNote och Yammer?

Med integrationer mot Office 365-produkter som Sharepoint, OneNote och Yammer kan ni samla all dokumentation, information, anteckningar och intern kommunikation tillsammans med era kunder, kontakter och affärsmöjligheter.

Här kommer en kort förklaring av de tre programvarorna:

  • SharePoint är ett dokumentarkiv. Den fungerar ungefär som utforskaren i din dator men med skillnaden att SharePoint ligger i molnet istället. På så vis är alla dokument alltid tillgängliga för alla medarbetare (som har behörighet) oavsett var man befinner sig eller vilken enhet man använder.
  • OneNote är ett mycket användarvänligt verktyg för anteckningar. Det kan användas för att både anteckna och dela information på ett flexibelt sätt inom ett projekt eller en arbetsgrupp. Det går även utmärkt att använda OneNote för sitt eget arbete och man kan ha flera olika anteckningsböcker för olika arbetsuppgifter, konton eller affärsmöjligheter.
  • Yammer är som ett eget internt Facebook för företagets anställda. Här kan man skapa olika grupper eller flöden där man precis som på sociala medier skapar inlägg. Detta är ett bra verktyg för en arbetsgrupp. Det är även en plattform för att sprida allmän information inom organisationen eller inom olika områden och avdelningar.

Fråga 9: Hur bra är integrationen med Outlook?

I den första frågan berättade jag om hur viktigt det är att CRM-systemet är enkelt. Med ”enkelt” menar vi både att det inte får vara för komplext och stort men även att det måste vara enkelt att lägga in eller ändra information. Det måste vara enkelt på alla sätt. Här är Outlookintegrationen helt avgörande eftersom den kan underlätta ditt arbete otroligt mycket. Är Outlookintegration riktigt bra kan du utföra cirka 80 procent av ditt CRM-arbete direkt från Outlook. Du slipper öppna CRM-programmet. Då är CRM enkelt!

Fråga 10: Ligger CRM-systemet i molnet?

Fördelen med att välja en CRM-lösning som ligger i molnet är att ni då har både enkel och säker tillgång till all information. Detta oavsett var ni är och vilken sorts enhet ni använder.

Om ni väljer Dynamics 365 så finns det ytterligare stora fördelar eftersom både Office 365 och Dynamics 365 ligger på samma plats, det vill säga i Microsoft moln som heter Azure.

Nästan alla inom IT-branschen är eniga i att det är molnbaserade lösningar som är framtiden. De är också överens om att ju längre man väntar, desto mer komplex kommer övergången till molnet att bli. Frågan är därför inte om, utan när, du kommer att ta steget till molnet.

Så tag steget till molnet redan nu! Behöver du hjälp med det, kan du alltid boka en gratis konsultation med oss

Vill du läsa de tidigare artiklarna om 10 frågor att ställa vid val av CRM-system har du dem här:
Del 1
Del 2