I vår förra bloggartikel i serien 10 frågor att ställa vid val av CRM-system gick jag igenom ”CRM:ets A B C”, det vill säga tre grundläggande frågor/faktorer du måste tänka på för en lyckad implementation.

Här fortsätter jag med ytterligare fyra frågor som är viktiga att ställa vid val av nytt CRM-system.

Fråga 4: Ingår support i priset?

När man jämför priser mellan olika produkter är det lätt att bara jämföra de kostnader man faktiskt känner till. Ofta stannar därför jämförelsen vid uppstartskostnad samt månadskostnad samtidigt som supportkostnaden lämnas utanför. Det är dock viktigt att ta med samtliga kostnader. Estimera därför med 2 till 4 supportsamtal per månad under de första 12 månaderna och sedan med 1 till 2 supportsamtal per månad efter det. Notera även att om kostnaderna för support tillkommer så betalar du nästan alltid för påbörjad halvtimma eller timma. På så vis kan tillkommande supportkostnader bli markant högre än man tänkt sig.

Sedan finns det också ett stort plus att välja ett upplägg där support ingår i priset. Då kan du, för minsta fråga, lyfta luren eller maila och direkt få ett personligt svar. Detta utan att behöva känna dig stressad över tillkommande kostnader.

Fråga 5: Ingår bra appar för smartphone och surfplatta?

I dagens mobila samhälle måste man kunna arbeta lika effektivt och enkelt från sin smartphone och surfplatta som från sin dator. Detta kräver bra appar som ständigt utvecklas och uppdateras. Arbetar du i Dynamics 365 så har du, tack vare Dynamics 365-apparna, på ett enkelt sätt tillgång till all information i CRM-systemet även när du är på språng. Allt du kan göra i din dator kan du även gör i din mobiltelefon. Ibland kan apparna till och med vara enklare än datorns programvara. Vill du till exempel göra en minnesanteckning från ett kundmöte med hjälp av din mobiltelefon? Gå då in på appen, skapa ny anteckning, klicka då på mikrofonen och prata in minnesanteckningen istället. Hur enkelt är inte det?

Fråga 6: Har CRM-systemet stöd för ärendehantering och marknadsföring?

Du har idag behov av ett CRM-system men på sikt också kan ni också behöver stöd för ärendehantering och marknadsföring. Känner du igen dig?

Välj därför från början ett system som har stöd för ärendehantering och marknadsföring. Om du inte gör det, men vill börja arbeta med ärendehantering och marknadsföring, så har du två olika val:

  1. Att byta CRM-system
  2. Inhandla ett nytt, separat, system som hanterar detta

Att byta system kostar pengar samt att personalen måste läras om vad gäller CRM-arbetet. Ett separat system innebär att företagets kundinformation kommer finnas på olika ställen vilket är både tidsödande och svårt att överblicka.

Därför är det viktigt att välja ett system som har stöd för både ärendehantering och marknadsföring. På så vis har du ett system som kan följa med i ditt företags utveckling och du slipper både problem och merarbete i framtiden.

Fråga 7: Uppgraderas CRM-systemet så att ni alltid arbetar i den senaste versionen?

När ett nytt CRM-system skapas för en kund så görs det vanligtvis i en version av programvaran. Kunden är sen ”förpassad” till att fortsätta arbeta i denna version. Anledningen är både att det kostar pengar att uppgradera till senare versioner men också att det ibland inte går att uppgradera eftersom man vid programmeringen använt sig av kod som inte går att ”lyfta”.

Resultatet blir att man efter ett antal år sitter i en hopplöst gammal programvara och ju längre du väntar med att byta, ju högre kommer kostnaden att bli. När du sedan uppgraderat så börjar samma visa om igen, det vill säga, du sitter snart i en gammal programvara igen.

Om ni istället köper ett CRM-system som alltid är kompatibelt med programvarans senaste versionen så arbetar ni alltid i den senaste versionen och får därför tillgång till alla nyheter och all utveckling. Dessutom slipper ni betala dyrt för uppgraderingar och utveckling när programvaran ni arbetar i är föråldrad.

Tredje och sista artikeln i serien 10 frågor att ställa vid val av CRM-system kommer om en vecka.

För information om ytterligare frågor du bör ställa vid val av nytt CRM-system rekommenderar vi även den första artikeln också .

Kontakta oss gärna för en kostnadsfri konsultation om du vill veta mer om CRM och Dynamics 365.